Raport: Data News, czyli jak odnaleźć się w gąszczu liczb

Jak korzystać z danych, jak przedstawiać liczby, jak  je interpretować i wizualizować, aby nie fałszować obrazu rzeczywistości? I dlaczego PKB Irlandii w 2015 roku rosło szybciej niż w Chinach i Indiach? Aby odpowiedzieć na te pytania przygotowaliśmy raport „Data News, czyli jak liczby rządzą światem”.


Na sondaże, liczby, rankingi i wskaźniki narzekamy od dawna: na ich metodologię, sposób przedstawiania i zestawiania wyników. Czy ta krytyka jest uzasadniona? Jak korzystać z danych, jak przedstawiać liczby, jak  je interpretować i wizualizować, aby nie fałszować obrazu rzeczywistości? I dlaczego PKB Irlandii w 2015 roku rosło szybciej niż w Chinach i Indiach? Aby odpowiedzieć na te pytania przygotowaliśmy raport „Data News, czyli jak liczby rządzą światem”.

Gdy chcemy uzasadnić daną tezę lub opinię, niemalże intuicyjnie sięgamy po dane, które będą jej dowodzić. W erze Big Data są one ogólnie dostępne, a ta wielość daje duże pole do manipulacji i rodzi pokusę ich wybiórczego stosowania.

Autorzy raportu w zwięzłej formie przedstawiają zawiłości związane z wykorzystaniem liczb do celów informacyjnych oraz podpowiadają, jak nie dać się manipulacjom.  I wyjaśniają:

  • jak czytać sondaże
  • czy są one w ogóle przydatne
  • które rankingi są lepsze, a które gorsze
  • jak graficznie przedstawiać dane
  • jak majstrowanie w metodologii wpływa na kształt zestawienia
  • jak dane mogą kształtować świadomość społeczną
  • jak interpretować i porównywać liczby

Ponadto raport pokazuje, jak można manipulować sondażami – i na co trzeba zwracać uwagę, gdy chcemy się na nie powołać.

W gronie autorów raportu znaleźli się:

  • Michał Szapiro (CEO, Agencja SZAPIRO|SCHWANN)
  • Karol Schwann (dyrektor operacyjny, Agencja SZAPIRO|SCHWANN)
  • Alicja Defratyka (ekonomistka, autorka projektu ciekaweliczby.pl)
  • Jakub Bierzyński (prezes domu mediowego OMD, jeden z założycieli SMG/KRC Poland)
  • Tomasz Szapiro (Instytut Ekonometrii SGH)
  • Ignacy Morawski (szef platformy SpotData i dyrektor Działu Analiz i Raportów Bonnier Business Polska)
  • Sebastian Lis (założyciel studia graficznego Logotomia)