Produkty kluczem do budowania silnej reputacji krajów

Od zawsze narody rywalizowały, kształtując swoją reputację – zwycięzców, odkrywców czy rzemieślników. Wartość tworzyły te przymioty, które w danym kontekście kulturowym i historycznym były dla społeczeństw ważne lub aspiracyjne


Od czasów rewolucji przemysłowej, rola potencjału militarnego ustępowała ekonomii i jej głównemu filarowi – produkcji, tym samym rosło znaczenie produktów w kształtowaniu reputacji państw. Dla społeczeństw coraz ważniejsze stawało się to, co produkujemy i jak te produkty zmieniają życie na lepsze. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie produkty są najbardziej masowym sposobem charakteryzowania narodów. Turystyka, potencjał ludzki czy warunki do mieszkania nie są dziś tak pospolitym doświadczeniem jak możliwość obcowania z produktami dostępnymi praktycznie dla każdego, w każdym miejscu i niemalże za każde pieniądze.

Świetnym przykładem są Wystawy Światowe, nierozerwalnie związane z rewolucją przemysłową – arena współzawodnictwa we wszystkich dziedzinach produkcji. To właśnie te wystawy stanowiły tło do promocji takich wynalazków jak telefon, maszyna do pisania czy windy, nie wspominając o takich cudach architektury jak Wieża Eiffla czy Statua Wolności. Wszystkim ekspozycjom prezentującym dorobek kulturalny, naukowy i techniczny krajów i narodów świata towarzyszył wielki szum, a komentarze (jak również dzisiaj) odbijały się szerokim echem.

Biuro Wystaw Światowych zostało powołane w 1928 roku i rozpoczęło działalność w roku 1931, celem zagwarantowania jakości oraz pilnowania praw wystawców i odwiedzających. Do dziś zrealizowano ponad 50 Wystaw pod auspicjami BWŚ, liczącej dziś 168 członków. Przez ponad 160 lat Wystawa promuje osiągniecia narodów – począwszy od Londynu w 1851 r., przez wiele znakomitych miast, m.in. Paryż, Wiedeń, Chicago po rekordowy Szanghaj, który w 2010 został odwiedzony przez ponad 73 miliony ludzi.

Polska często zachwycała swoim produktami i pawilonami wystawienniczymi, nie ustępującymi tym najlepszym. Poza nagrodą Grand Prix, którą otrzymaliśmy za perełkę wystawy (ultra szybki parowóz krajowej produkcji), pokazywaliśmy też takie ciekawostki jak wagon barowo dancingowy z urządzeniem kinowym czy wagon z salą operacyjną. Były to rozwiązania dla podróżnych, których nie powstydziłyby się najbardziej luksusowe salonki współcześnie poruszające się po szynach.

Pawilony wystawiennicze stanowiły trampolinę na międzynarodowe rynki dla firm takich jak Wedel czy Orbis oraz artystów takich jak Zofia Stryjeńska czy Antoni Wajwód. Promowane były ekspozycje fotograficzne zachęcające do odwiedzania Polski: Warszawy, Krakowa, Morza Bałtyckiego.  Podczas wystawy można było zobaczyć meble produkcji Polskiej Fabryki Mebli Giętych – Radomsko – Bielsko – Warszawa czy wyrobów z Fabryki Lnu w Żyrardowie i ceramiki z Fabryki Porcelany w Ćmielowie.

Rola produktów w kształtowaniu reputacji kraju ma ogromne znaczenie, ponieważ ich cechy przenosimy na nasze pojmowanie reputacji kraju, a dla konsumentów doświadczenia znaczą więcej niż racjonalna analiza. Skuteczna promocja Polski musi zatem uwzględniać również promocję polskich produktów.