Cyfrowe spojrzenie na biznes

Rzeczywistość i świat wirtualny są na zbieżnym kursie, w rezultacie czego organizacje muszą przykładać coraz większą wagę do sprostania cyfrowym oczekiwaniom interesariuszy. Chcemy wszystko, wszędzie i o każdym czasie; takie podejście było do tej pory domeną konsumentów


Dziś nowe myślenie coraz śmielej wkracza do świata profesjonalistów, formując na nowo kształt świata biznesu. Dlatego jeśli chcemy myśleć o zwiększeniu zaangażowania w digital, warto odejść od tradycyjnego myślenia od kampanii do kampanii, na rzecz tworzenia systemowych rozwiązań, które budują trwałe połączenia z organizacją. Punktem wyjścia do planowania powinny być zatem obszary styku organizacji z otoczeniem, w kontrze do myślenia od narzędzi do celu. Zbyt często wybieramy drogę na skróty, borykając się potem z optymalizacją treści i rozwiązań w wielu kanałach. Digitalizacja rzeczywistości pozwala zapewnić interesariuszom ukierunkowane, just-in-time usługi lub informacje. Praktycznie nieograniczone możliwości pozwalają tworzyć racjonalnym nakładem  rozwiązania dopasowane do niemalże każdych potrzeb, otwierając organizację na szersze grono odbiorców: inwestorów, regulatora, lokalne społeczności czy wręcz konkurowanie poza własnym sektorem. Przykładowo, kopalnia ekskluzywnego kamienia wykończeniowego, dzięki nowoczesnej platformie e-commerce może sprawnie oferować towar już nie tylko dużym odbiorcom, ale również małym punktom i detalistom, dzięki możliwości precyzyjnego wybrania partii materiału i doborze obróbki wstępnej.

Zgodnie z tym scenariuszem, kanały cyfrowe stanowią już nie tylko tańszy sposób interakcji z otoczeniem, ale stają się wręcz kluczowe dla właściwej promocji, stymulowania relacji i osiągania celów. Potencjał inwestycji w rozwiązania cyfrowe kryje się chociażby za  szacunkiem, że do 2016 roku więcej niż połowa wszystkich transakcji handlowych przeniesie się do sieci. Statystyka ta stanowi o potencjalnej możliwości sprzedaży o w wysokości prawie 2 bilionów dolarów (1012). Jak zatem otworzyć sobie możliwość udziału w podziale tych zysków? Po pierwsze, zrozumieć jak zachowują się w sieci Ci, od których zależy nasz sukces i nałożyć na te zachowania filtr zebranych doświadczeń. Po drugie, zacząć od projektu – tak żeby było funkcjonalnie, intuicyjnie i atrakcyjne. Po trzecie – wdrażać z głową, zachowując spójność, niezawodność i synergię przyjętych rozwiązań – chociaż to oczywiście nie wszystko.

Pokonanie wspomnianych wyzwań przy presji rosnących oczekiwaniach względem komunikacji w czasie rzeczywistym, wymaga przystosowania organizacji do głębokiej zmiany. Dlatego tak długo, jak starania cyfrowe firm pozostaną taktyczne i fragmentaryczne, nie ma możliwości pełnego wykorzystania potencjału współczesnych możliwości. Kluczowy jest zatem odgórny sygnał do zmiany oraz udział liderów niemal każdej z funkcji biznesowych tak, aby wygenerować skuteczne przełożenie na wiele aspektów działalności. Przykładowo, aby pokazać interaktywną twarz przedsiębiorstwa, konieczne jest zaangażowanie przynajmniej po stronie marketingu, sprzedaży czy właścicieli produktu. Nie da się w zasadzie przeprowadzić tego w ramach jednego silosu kompetencyjnego.

Chcąc zwiększyć efektywność cyfryzacji należy rozważyć wyznaczenie funkcji, która posiada mandat i możliwości efektywnego wpływania na wiele obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa, pamiętając, że nadrzędnym celem musi być przekształcanie całej organizacji, a nie wybranych kompetencji. Rola talentów przystosowanych do realizacji zadań w cyfrowym świecie rośnie i będzie rosła nadal. Oprogramowanie zastępuje pracę w przedsiębiorstwach cyfrowych. Nawet obszary oparte na wiedzy, takie jak diagnostyka onkologiczna, są poddane presji maszyn dzięki możliwości skanowania i przechowywania ogromnej ilości badań medycznych i wyników MRI pacjentów. Digitalizacja będzie wkraczać coraz śmielej do coraz szerszej kategorii firm, automatyzując procesy syntezy danych.

Co ciekawe, wydaje się że w takich realiach firmy będą walczyć coraz zacieklej, aby pozyskać odpowiedni talent w dziedzinach, które nie mogą być zautomatyzowane. Obszary te obejmują umiejętności programistyczne, inteligencję wnioskowania oraz inżynierów, którzy definiują strategie cyfrowe, myśląc kreatywnie o nowych projektach biznesowych. Skutek będzie taki, że cyfryzacja zmieni krajobraz przemysłowy, ponieważ z jednej strony da życie nowym, ponadsektorowym formom konkurencji, a z drugiej strony znacznie ograniczy barierę zwiększenia dotychczasowej sprzedaży poprzez internet.